“Wij willen met onze startup juist de kleinere bedrijven helpen om kosten te drukken en duurzamer te ondernemen”
Twee alumni van Nyenrode en een alumnus van de TU Eindhoven beginnen samen een bedrijf... Dit klinkt als het begin van een slechte mop, maar dat is het gelukkig niet. Dit is het verhaal van startup SizeBuddy. Nyenrodianen Maurits Graaf en Diederik van Zantwijk ontwikkelden samen met Teun Kortekaas een tool waarmee online kledingwinkels het aantal retourzendingen flink kunnen verminderen. Goed voor het mkb en goed voor het milieu. De basis van hun succesvolle samenwerking? Een hechte vriendschap, een diversiteit aan vaardigheden en bovenal een hoop lol.
Het idee voor SizeBuddy kwam voort uit een probleem. Diederik: “Toen ik zelf een webshop had, viel me op hoeveel kleding ik retour kreeg. Die retourzendingen vormden een flinke kostenpost en duurzaam was het niet. Een retourzending stoot gemiddeld 800 gram extra CO2 uit en kost de ondernemer ruim twaalf euro. Reden genoeg om samen een oplossing te bedenken voor deze uitdaging.”
Innovatieve online paskamer waarbij gebruikersgemak voorop staat.
Bij het bedenken van hun oplossing hanteerden de vrienden een belangrijk uitgangspunt: het moet simpel te gebruiken zijn voor consumenten en de webshops. Dat is gelukt. Maurits: “Je kijkt in het label van je shirt of broek, voert de maat samen met de merknaam in de tool en ziet direct welke maat je moet bestellen. Dus voor de consument is het super simpel.”
Maar misschien nog belangrijker voor de jonge ondernemers is het gemak voor webshops. Teun, de techneut van de drie, legt uit: “Het implementeren is kinderlijk eenvoudig: met 1 regel HTML-code is het al geregeld. Zelfs de kleinste webshop heeft de applicatie binnen 5 minuten operationeel.” Aanbieders van de al bestaande oplossingen - maatadvies gebaseerd op lengte, leeftijd en gewicht - kennen volgens Teun vaak een implementatie van soms wel drie maanden. “Dat maakt het alleen interessant voor de grotere spelers in de markt. Wij willen iets bieden waarmee alle webshops impact kunnen maken op hun kosten en uitstoot.”
Vriendschap en een gouden mix aan skills
Maurits en Diederik legden de basis voor het idee, maar de technische kennis om het te maken ontbrak. “Daarom benaderde ik Teun, een maatje van de middelbare school”, vertelt Maurits. “Wij waren elkaar tijdens onze studie uit het oog verloren. Maar Teun was enthousiast en heeft ook een ondernemende geest. Wij zijn natuurlijk partners, maar bovenal gewoon een groep vrienden die veel lol beleeft aan het ondernemerschap.” Teun vult aan: “Ik heb een technische achtergrond, maar wat ik mis is de echte ondernemende spirit die Maurits en Diederik wel hebben, mede dankzij hun tijd op Nyenrode. Ik was direct onder de indruk. Maurits was bijvoorbeeld super kritisch op het design en werking van de tool. Soms werd ik daar wel gek van. Maar hij verplaatst zich in de gebruiker en daardoor is de tool echt een stuk beter geworden. Ze zijn ook lekker brutaal en kunnen goed netwerken. Dat leer je niet op de TU. Zij hebben deuren geopend voor Sizebuddy, dat was mij in m’n eentje niet gelukt.”
Duurzaamheid en ondernemerschap als drijfveer
De drie jonge ondernemers hebben in hun opleiding het belang van duurzaam ondernemerschap meegekregen. Dat is dan ook de drijfveer om van SizeBuddy een enorm succes te maken. Ze willen impact maken op de duurzaamheid en efficiëntie van de hele e-commerce industrie door retourzendingen te verminderen.
Teun noemt nog een tweede belangrijke drijfveer: “Ondernemerschap zit ‘m ook in veel verschillende dingen doen. Als je veel doet, maakt en probeert, dan maak je veel mee. Dan is je leven interessant. En dan kan je veel betekenen voor anderen.”
Ambities voor de toekomst
Als gevraagd wordt naar de ambities voor de toekomst, blijft het even stil. Dan zegt Diederik: “Ik denk dat het ons niet alleen gaat om het doel dat we nastreven. De reis die we samen maken is misschien nog wel belangrijker. Het is gewoon leuk om met elkaar werken als team.” Teun vult aan: “Ik hoop vooral dat we nog lang kunnen samenwerken en meer ideeën kunnen ontwikkelen voor het mkb.” Diederik: “Het is gaaf dat wij echt resultaat boeken. Na een presentatie bij klanten met de behaalde resultaten zitten we altijd met een glimlach op ons gezicht. Mooi dat we het dan weer geflikt hebben!”
https://www.nyenrode.nl/nieuws/n/startup-sizebuddy-retourzendingen-verminderen-webshops
Comments