Winstgevendheid vergroten en duurzaamheid bevorderen in online fashion met bewezen strategieën en innovatieve technologieën.
Inleiding
Deze gids biedt ondersteuning in het minderen van retouren van (mode) webshops. Of je nu een doorgewinterde ondernemer, marketing of e-commerce manager bent of net begint, het is namelijk geen geheim dat retouren een van de grootste uitdagingen vormen voor online verkopers, vooral in de fashion industrie.
Terwijl e-commerce blijft floreren en de digitale marktplaats zich uitbreidt, staan webshops voor de taak om het retourpercentage te minimaliseren en tegelijkertijd te zorgen voor tevreden klanten en een bloeiend bedrijf.
Dit is een praktische gids, gevuld met waardevolle inzichten, strategieën en actiestappen waarmee je meteen aan de slag kunt. De gids verkent de retourneringenproblematiek, in specifiek gericht voor fashion ondernemingen, en laat bewezen technieken zien om deze uitdagingen te overwinnen.
Van pre-aankoop tot post-aankoop, van productpresentatie tot klantenservice; het volledige spectrum zal worden behandelt om je te helpen je retourpercentage te verminderen en je webshop te verbeteren.
Deze gids geeft inzicht in de mogelijkheden in retourpreventie voor fashion webshops en geeft handvaten om de winkelervaring te verbeteren, klanttevredenheid te vergroten en bedrijfsrendement te maximaliseren.
Deze gids is geschreven door industrie professionals en bedrijven actief in het reduceren van retouren. Het doel van de gids is om zo veel mogelijk verschillende onderwerpen aan bod te laten komen m.b.t. het onderwerp retouren. Mocht je bij het lezen vragen/opmerkingen hebben kunt u gerust een e-mail sturen aan: info@sizebuddy.nl.
Dit onderzoek is uitgevoerd door:
Hoofdstuk 1
1.1: Het belang van retouren verminderen
In de dynamische wereld van e-commerce vormen retouren een van de meest uitdagende vraagstukken waar webshop eigenaren dagelijks mee te maken hebben. Maar waarom is het verminderen van retouren zo cruciaal voor het succes van je mode webshop? Het is van belang deze vraag eerst grondig te verkennen en begrijpen waarom het verminderen van retouren niet alleen gunstig is voor je bedrijf, maar ook voor een de duurzamere toekomstbestendige sector.
Impact op bedrijfsprestaties en milieu
Een hoog retourpercentage kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de financiële gezondheid van je (mode) webshop. Volgens onderzoek van de NOS (2023) kost één retourzending gemiddeld €12,50. Tegenwoordig lopen deze kosten vaak nóg hoger op door stijgende prijzen van benzine en andere logistieke kosten. Gemiddeld hebben kleding/fashion webshops een retourpercentage van 44%, waarvan 58% te wijten is aan het bestellen van de verkeerde maat. Deze hoeveelheid retouren vormt voor veel webshops een serieuze kostenpost en kan zelfs leiden tot faillissementen. Bovendien resulteert elke retourzending in extra uitstoot van broeikasgassen, ongeveer 800 gram CO2 per retour. Deze impact op de financiën van webshops en het milieu illustreert waarom het minimaliseren van retourneringen van vitaal belang is.
Naast de directe effecten van een retour stelt PostNL (2019) dat 75 tot 100 procent van de klanten die te maken hebben gehad met een slechte retourervaring niet meer terugkomen en dus geen herhaalaankoop zullen doen bij die webshop. Daarentegen kan een positieve retourervaring tot 3x méér herhaalaankopen leiden.
De cijfers genoemd op de vorige pagina per retour spreken allicht nog niet tot de verbeelding. Een recent rapport, uitgevoerd door The Institute of Positive Fashion, The British Fashion Council, DHL & Roland Berger (2023) laat de impact van kleding retouren zien in het Verenigd Koninkrijk (VK) in 2022. Het rapport stelt dat de kleding industrie in het VK meer dan €8 miljard heeft uitgegeven aan retouren in 2022. Daarnaast hebben de retouren van kleding in het VK c.a. 750.000 ton CO2 uitgestoten. Dit toont dus aan dat een grote hoeveelheid retouren wel degelijk een aanzienlijke impact heeft op individuele bedrijfsprestaties, alsmede de nationale uitstoot van CO2.
Om deze 750.000 ton CO2 uitstoot in het VK te visualiseren en duidelijk te maken de volgende vergelijkingen (Syndesmo, n.d.).
750.000 ton CO2 staat gelijk aan:
5.250.000 keer naar Parijs vliegen.
4.350.000.000 kilometer in een gemiddelde auto rijden.
187.500.000 Big Macs eten.
Voor 750.000 ton CO2 uitstoot:
Moeten 37.500.000 bomen een jaar groeien.
Moeten 7.125.000 zonnepanelen een jaar stroom opwekken.
Deze voorbeelden schetsen slechts het probleem en de uitstoot binnen het VK. Het mondiale probleem veroorzaakt door retouren vanuit de kledingindustrie is nog vele malen groter. Het probleem zal, mocht er geen actie worden ondernomen, naar verwachting alleen maar groeien. Dit komt omdat de online verkoop van kleding toeneemt. Het eerder genoemde rapport verwacht in het VK dat er in 2024 meer kleding online verkocht zal worden dan in fysieke winkels.
Samenvatting
58% van de kleding retouren wordt geretourneerd door kiezen verkeerde maat.
Eén retourzending kost gemiddeld €12,50.
Eén retourzending stoot gemiddeld 800 gram CO2 uit.
Een slechte retourervaring betekent een kleine kans op een herhaalaankoop.
In het VK wordt meer dan €8 miljard uitgegeven aan retouren.
Retouren stoten 750.000 ton CO2 uit in het VK.
Hoofdstuk 2
2.1: Analyse van veelvoorkomende retouroorzaken
Om retouren aan te pakken, is het eerst van belang te identificeren waardoor de meeste retouren veroorzaakt worden. In een onderzoek uitgevoerd in opdracht van, en in samenwerking met, Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow, Topsector Logistiek en TNO (2019-2020) is vastgesteld dat mode webshops een hoger retourpercentage hebben dan alle andere productcategorieën (bijv. speelgoed, witgoed etc.). Dit onderzoek gaat verder in op de redenen van retourzendingen en concrete strategieën om retouren te verminderen in de online fashion industrie.
Redenen retouren
Bovengenoemd onderzoek stelt dat het retourpercentage gemiddeld tussen de 20% en 50% ligt en bij schoenen verder kan oplopen tot 70%. Ander eerdergenoemd onderzoek (hoofdstuk 1) stelt dit retourpercentage bij naar 44%, met grote onderlinge verschillen per webshop. De belangrijkste redenen voor retouren binnen de online mode zijn:
Reden retour | Percentage |
Past niet | 58% |
Anders dan verwacht | 27% |
Slechte kwaliteit | 19% |
Van gedachte veranderd | 17% |
Meerdere artikelen besteld | 16% |
*percentages cumulatief > 100 door mogelijkheid aanvinken meerdere opties.
Deze hoge retourpercentages zijn volgens bovenstaand onderzoek gedeeltelijk aan de retailer zelf toe te wijden, door ‘De Wet verkopen op afstand’ te ruim te interpreteren. Zo zijn er veel retailers die consumenten verwennen met:
Achteraf betalen
Gratis verzenden en retourneren
Retourstickers meeleveren
Verlengde retourtermijnen
Later in deze gids gaan we verder in op hoe je het retourbeleid van jouw webshop kunt optimaliseren om retouren te verminderen.
Verkeerde maat of pasvorm (58%)
Met 58% van de retouren staat het bestellen van de verkeerde maat/fit met stipt op nummer één van redenen tot retour. Dat betekent dus ook dat hier de meeste winst te behalen valt tot het reduceren van retouren.
Het bestellen van verkeerde maten als prominente veroorzaker is echter niet toevallig. Waar je in de winkel simpelweg een t-shirt of broek kunt passen en op je lichaam kunt zien en voelen, is dit online simpelweg onmogelijk. Er zijn daarnaast nog extra problemen binnen de mode-industrie. Specifiek de maatvoering binnen de mode-industrie maakt het (online) shoppers onwijs moeilijk om de juiste maat te bestellen, zonder extra hulp van bijvoorbeeld een maatvinder of accurate maattabellen.
Volgens het onderzoek van Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow, Topsector Logistiek en TNO (2019-2020) zijn de grootste problemen binnen de mode-industrie de volgende:
Veel handmatige processen en beperkte automatisering in de fabricage.
Merken hanteren eigen standaarden voor maattabellen die verschillen per land.
De pasvorm is onvoldoende aangepast aan de doelgroep.
De maatvastheid van kleding is onvoldoende.
In de praktijk betekent dit onder meer dat de ene ‘Alpha maat’ Medium (M) of Large (L) simpelweg niet gelijk hoeft te staan aan een maat M of L van een ander merk. De onderliggende lichaamsmaten die perfect zouden passen binnen bepaalde maten van een merk zijn bijna nooit hetzelfde als die van een ander merk. Dit maakt het voor consumenten onmogelijk om te zeggen dat een M van een specifiek merk ook een M is voor een ander merk.
Daarnaast hanteren veel fashion retailers verschillende maatbogen en maatsystemen/labels. Sommige retailers hanteren bijvoorbeeld het Alpha systeem (XS, S, M, etc.) terwijl andere retailers gebruik maken van EU maten, UK maten, US maten of een eigen maatboog. Met enige regelmaat hanteert eenzelfde retailer op zijn webshop zelfs verschillende maatbogen voor verschillende productgroepen. Bijvoorbeeld EU maten voor truien en alpha maten voor tops en t-shirts.
Daarnaast is het ook niet ongebruikelijk voor mode retailers om binnen het eigen merk verschillende ideale lichaamsmaten te gebruiken voor verschillende kledingstukken. Zo hoeft het niet te zijn dat twee verschillende truien binnen een bepaald merk dezelfde pasvorm hebben.
Het hanteren/aanbieden van generieke maattabellen (één maattabel voor meerdere merken en categorieën), wat veel multibrand stores laten zien op de product detail pagina's is dus simpelweg onmogelijk. In het geval van generieke maattabellen worden klanten simpelweg in veel gevallen verkeerd geadviseerd.
Al met al is het voor consumenten, en specifiek online consumenten dus een wirwar om de juiste maat te vinden en mede dit verklaart het enorm hoge gemiddelde retourpercentage bij online kleding winkels. In hoofdstuk 3 meer info over hoe je maatgerelateerde retouren kunt voorkomen en verminderen.
Anders dan verwacht (27%)
Volgens The Institute of Positive Fashion, The British Fashion Council, DHL & Roland Berger (2023) is de meeste winst te behalen in de plek waar de verkoop daadwerkelijk plaatsvindt: de Point of Sale (POS). Volgens dit rapport kunnen webshops de volgende features aanbieden/verbeteren om verwachtingen van eindconsumenten beter te managen en retouren zo te vermijden/vermijden:
Verbetering | Percentage |
Betere productbeschrijving | 75% |
Maatvinder | 72% |
360° productfoto's en video's | 71% |
Diversiteit in modellen | 68% |
Suggesties | 66% |
Aanbod op maat | 65% |
Online passen | 62% |
Reviews | 59% |
Digitale tools | 58% |
Shop assistent | 50% |
Social media | 46% |
*percentages cumulatief > 100 door mogelijkheid aanvinken meerdere opties.
2.2: Klantprofielen
Gender en generatie
Uiteraard zijn er ook verschillen tussen generaties met betrekking tot het doen van online aankopen en het retourneren van deze aankopen. Het rapport van The Institute of Positive Fashion, The British Fashion Council, DHL & Roland Berger (2023) meet verschillen tussen de generaties en komt tot de bevindingen weergegeven in de tabel hieronder. De linkerhelft van de tabel laat het percentage van intensieve online shoppers zien per generatie en de rechterhelft het percentage intensieve retourneerders per generatie.
Generatie | Online shopgedrag | Retouren | ||
Hoge intensiteit | Lage intensiteit | Hoge intensiteit | Lage intensiteit | |
Gen-Z | 32% | 68% | 32% | 68% |
Millenials | 43% | 57% | 36% | 64% |
41 of ouder | 19% | 81% | 20% | 80% |
*Gen Z = 19997-2021, Millennials = 1981-1996
Uit deze tabel komt duidelijk naar voren dat millennials (geboren tussen 1981-1996) de hoogste intensiteit van online shoppen hebben, alsmede de hoogste intensiteit als het aankomt op het retourneren van online gekochte kleding.
Eerdergenoemd rapport vindt geen significant verschil in het retourgedrag tussen mannen en vrouwen. 28% van de mannen retourneren met hoge intensiteit, bij de vrouwen is dit percentage 29%. Vrouwen hebben wel met 34% meer hoge intensiteit online shoppers dan mannen (25%).
Type consumenten
Naast de effecten van je webshop, geslacht en generatie zijn er meer onderliggende effecten die te maken hebben met het klantprofiel van een webshop die invloed kunnen hebben op retouren. Volgens het rapport van Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow, Topsector Logistiek en TNO (2019-2020) heeft het bestelgedrag van consumenten ook een invloed op retouren.
In de tabel hieronder een overzicht van de door bovengenoemd onderzoek gemaakte klantprofielen, informatie over klanttype en het percentage van online shoppers.
Type consument | Informatie |
Fittingroomer | Bestelt artikel in meerdere maten en kleuren en retourneert wat hij/zij niet wilt houden. |
Wardrober | Bestelt artikel om tijdje te dragen en daarna te retourneren. |
Ignorant customer | Onvoldoende informatie over maat, dus meerdere bestellen en retourneren wat niet goed zit. |
Emotional shopper | Impulsieve aankopen die grotendeels weer retour komen. |
Functional shopper | Weet wat hij/zij nodig heeft en stuurt weinig terug. |
Tupperware party-ganger | Thuis een modeshow houden en dan kleding retourneren. |
Social influencer | Bestellen om op sociale media de kleding te posten alvorens te retourneren. |
Social returner | Bestelt voor de kick van het uitpakken, veel retour. |
*Data volgens GFK consumentenonderzoek (2019)
Samenvatting
Het retourpercentage in de online fashion industrie varieert tussen 20% en 50%, met schoenen die tot 70% kunnen oplopen.
De belangrijkste redenen voor retourzendingen zijn: "Past niet" (58%), "Anders dan verwacht" (27%), "Slechte kwaliteit" (19%), "Van gedachten veranderd" (17%), en "Meerdere artikelen besteld, een aantal gaan terug" (16%).
Problemen met maattabellen, pasvormen en merkvariaties dragen bij aan het hoge retourpercentage in de mode-industrie. Consumenten kunnen vaak niet vertrouwen op uniforme maatvoering, wat online winkelen bemoeilijkt.
Millennials hebben de hoogste intensiteit van online winkelen hebben en ook de hoogste intensiteit als het gaat om het retourneren van online gekochte kleding.
Klantprofielen, zoals "Fittingroomers," "Ignorant Customers," en "Functional Shoppers," hebben allemaal verschillende impact op retourgedrag en moeten worden overwogen bij het ontwikkelen van retentiestrategieën.
Hoofdstuk 3
3.1: Retourbeleid
Nu de oorzaken voor retouren geïdentificeerd zijn kunnen de preventieve strategieën om retouren te voorkomen voor webshops besproken worden.
Volgens onderzoek van Post NL (2019) bekijkt 2 op de 3 online shoppers het retourbeleid van een webshop voordat ze overgaan tot een aankoopbeslissing. Een goed retourbeleid is dus van groot belang voor een webshop. Daarnaast neemt de kans op een herhaalaankoop af met 75 tot 100 bij een slechte retourervaring en neemt de kans met 3 keer toe bij een positieve retourervaring.
Deze statistieken laten zien dat het retourbeleid van een webshop een aanzienlijke impact kan hebben op financiële prestaties. Er zijn verschillende thema’s / vragen die veel webshopeigenaren of e-commerce managers hebben tijdens het opstellen van hun retourbeleid. Volgens een onderzoek van Picqer (2020) zijn de belangrijkste thema’s / vraagstukken als volgt:
Periode waarin een klant mag retourneren.
Moeite voor de klant om te retourneren.
Kosten van retourneren.
Terugbetalingstermijn.
Bedenktermijn en terugbetalingstermijn
De wettelijk vastgestelde periode waarin een klant mag retourneren is vastgesteld in het herroepingsrecht op minimaal 14 dagen na ontvangst van het pakket. Het volledige aankoopbedrag (incl. verzendkosten) moet dan bij ontvangst van de retour binnen 14 dagen teruggestort zijn op de rekening van de consument. Er zijn webshops die vrijwillig een snellere terugbetalingstermijn hanteren. Meer informatie over het herroepingsrecht valt te lezen op de website www.ictrecht.nl.
Er zijn echter een hoop webshops met een langere bedenktermijn dan 14 dagen. Uit onderzoek van Picqer (2020) blijkt dat dit niet een directe negatieve invloed heeft op de retouren, en mogelijk zelfs een positieve impact kan hebben (retourverlagend). Er zijn klanten die zich bij een langere bedenktermijn gaan hechten aan een product en daardoor minder snel geneigd zijn naar retouren. Dit wordt ook wel het ‘endowment effect’ genoemd (Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow, Topsector Logistiek & TNO, 2019-2020) Als een retour binnen 14 dagen verstuurd moet zijn, kunnen klanten geneigd zijn om voor de zekerheid toch te retourneren.
Picqer (2020) raadt aan om te experimenteren met bedenktermijnen om de juiste periode te vinden voor jouw webshop.
Retourkosten
Uit onderzoek van Emerce (2018) blijkt dat het hanteren van retourkosten binnen een retourbeleid van een webshop geen significante impact heeft op het aantal retourneringen. Wel is de gemiddelde orderwaarde van een webshop dat gratis retouren aanbiedt een stuk hoger (€62) t.o.v. een webshop dat betaalde retouren aanbiedt (€47).
Het gemeten effect dat retourkosten geen effect hebben op het aantal retouren staat tegenstrijdig met het rapport van The Institute of Positive Fashion, The British Fashion Council, DHL & Roland Berger (2023). Dit rapport meldt dat 56% van klanten zou stoppen met retourneren als een webshop een retourbedrag hanteert van c.a. €2.
Gezien het feit dat dit gedeelte van het onderzoek van The Institute of Positive Fashion, The British Fashion Council, DHL & Roland Berger (2023) bestaat uit surveys bij eindconsumenten en niet de daadwerkelijke retourdata analyseert van webshops die retourkosten wel/niet hanteren kan het onderzoek van Emerce (2018) als relevanter worden gezien. Daarentegen blijft de tegenstrijdigheid van de data wel interessant en vraagt naar verder onderzoek.
Afhandeling retouren
Het afhandelen van retouren is van groots belang voor consumenten en daarmee automatisch jouw webshop. Volgens MyParcel (2019) hebben consumenten de verwachting van webshops dat ze snel en simpel retouren te kunnen sturen bij webshops. Belangrijke thema’s in de retourafhandeling zijn (MyParcel, 2019):
Duidelijkheid, eerlijkheid en transparantie. Het delen van informatie met je klanten over hun retour is essentieel. Daarnaast laat het zien dat een webshop de zaken op orde heeft en straalt dat zekerheid uit.
Maak het klanten eenvoudig om te retourneren. Dit kan door bijvoorbeeld een retourlink per email te sturen, handige (herbruikbare) verpakking (bijv. verpakkingen van Boxo) of het retourlabel al in de doos mee sturen.
Betaal je klanten zo snel mogelijk terug na ontvangst van de retourzending. MyParcel (2019) adviseert om dit binnen 3 dagen te doen. De wettelijk verplichte termijn is 14 dagen.
Handige software toepassingen om inzicht en grip te krijgen op de retourafhandeling van jouw webshop zijn (bijv. Returnista en Returnless).
Hoofdstuk 4
4.1: Technologie en innovatie in de online fashion industrie en retourpreventie
De mode-industrie is een competitieve wereld waarin technologische innovaties een cruciale rol spelen bij het vergroten van het succes van online retailers. Deze innovaties stellen retailers in staat om hun klanten beter te begrijpen, producten en winkelervaringen te personaliseren, en logistieke processen te optimaliseren om kosten te besparen.
The Institute of Positive Fashion, The British Fashion Council, DHL & Roland Berger (2023) heeft een lijst gemaakt van technologische ontwikkelingen om retouren te verminderen en deze gesorteerd op korte tot middellange termijn.
Korte termijn:
Product visualisatie en informatie
Middellange termijn:
Maatadviezen
Retourproces automatisering en digitalisatie
Digitaal product paspoort
De eerste twee in de lijst zijn bedoeld om retouren te voorkomen en de laatste twee om de afhandeling van retouren efficiënter te laten lopen. Dit hoofdstuk gaat meer in detail op maatadviezen aan de hand van onderzoek en een praktisch voorbeeld.
4.2: Maatadviezen (AR/VR) en de toekomst
AR en VR zijn niet alleen gadgets meer in de mode-industrie, maar worden steeds vaker in de praktijk ingezet om reële problemen op te lossen. Zo worden AR en VR gebruikt om modeshows tot leven te brengen en te zorgen dat mensen deze vanuit hun eigen omgeving kunnen bekijken.
Op een modeshow tijdens de Paris Fashion Week konden toeschouwers modellen scannen met een speciale smartphone-app om verborgen ontwerpen te onthullen (Toppan, n.d.). Deze innovatie lijkt misschien op een gimmick, maar AR en VR kunnen een van de grootste problemen in de fashion e-commerce oplossen: het tonen van kleding zoals deze er bij de klant zal uitzien.
Het grootste vraagstuk in de mode e-commerce is hoe je de klant kunt laten ervaren hoe kleding bij hen zal passen. Dit kan worden opgelost door technologie op twee manieren in te zetten:
Virtuele Paskamer: Hierbij wordt technologie gebruikt om afbeeldingen te genereren van hoe het kledingstuk eruit zal zien op de klant.
Uploaden van Maten: De klant kan hun maten uploaden om te controleren of de kleding zal passen, en zelfs om het kledingstuk op maat te laten visualiseren.
Gap's Virtuele Paskamer
Gap is een van de retailers die de eerste benadering verkent. Hun DressingRoom-app stelt klanten in staat om te kiezen welk van de vijf lichaamstypes het meest op hen lijkt. Ze zien vervolgens een afbeelding van de kleding die ze interesseert, gemodelleerd voor dat lichaamstype en virtueel weergegeven in hun directe omgeving via de camera van hun apparaat.
Deze aanpak heeft beperkingen, maar het is een begin. Het personaliseert de ervaring, maar biedt niet de meest nauwkeurige pasvorm. Er zijn echter zorgen over privacy en gegevensdeling als klanten intieme informatie zoals lichaamsafmetingen delen. SizeBuddy heeft hier een wezenlijk andere aanpak in, door kledingmaten te voorspellen aan de hand wat iemand nú draagt. Zo hoeft er geen persoonlijke data verwerkt te worden.
Toekomstige Mogelijkheden
AR en VR hebben het potentieel om de merkervaring van de klant te revolutioneren. Retailers kunnen klantdrempels voor aankoop verlagen, zoals de vraag of een item zal passen, maar er zijn ook kansen voor upselling en cross-selling van andere producten.
Het is nog vroeg voor deze technologie, maar veel retailers onderzoeken al 'probeer voordat je koopt'-technologieën. Het is cruciaal dat retailers die met deze nieuwe technologieën in aanraking komen, een duidelijk beeld hebben van het gewenste resultaat en hoe AR en VR in hun bedrijfsstrategie passen.
Conclusie
In de competitieve wereld van mode e-commerce is het verminderen van retouren essentieel voor webshops om zowel financiële winst als klanttevredenheid te vergroten. Gebaseerd op uitgebreid onderzoek en gegevens, presenteren we hier enkele cruciale strategieën en inzichten die webshops direct kunnen toepassen om het retourpercentage te verlagen.
Belangrijkste redenen voor retouren: Verkeerde maat/pasvorm (58%), Anders dan verwacht (27%), Slechte kwaliteit (19%).
Generatieverschillen: Millenials hebben het hoogste online winkel- en retourgedrag.
Klantprofielen: Identificeer klanttypen en pas retentiestrategieën aan, bijvoorbeeld, richt je op functional shoppers (73%).
Retourbeleid: Bied een duidelijk retourbeleid aan met overweging van bedenktermijn en terugbetalingstermijn.
Retourkosten: Gratis retourneren kan de orderwaarde verhogen, maar houd de kosten in de gaten.
Retourafhandeling: Zorg voor transparantie, eenvoudig retourneren en snelle terugbetalingen.
Technologische innovaties: Implementeer Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) om klanten te helpen bij het visualiseren van kleding en het verminderen van het 'Past het?' dilemma.
Maatvinders: Gebruik maatvinders om klanten te helpen de juiste maat te kiezen en zo maatgerelateerde retouren (58%) te verminderen.
Advies
Optimaliseer productinformatie en productdetailpagina's voor betere klantinzichten.
Implementeer een maatvinder om klanten de juiste maat te laten vinden online.
Maak gebruik van hoogwaardige productfoto's, video's en klantreviews om onzekerheid bij klanten weg te nemen.
Investeer in goede klantenservice en beantwoord vragen alvorens een klant de aankoop maakt.
Analyseer retourdata om trends te identificeren en specifieke problemen aan te pakken.
Zorg ervoor dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, aangezien mobiel winkelen toeneemt.
Bronnen
NOS, 2023. Wehkamp rekent vanaf nu retourkosten om grote stroom terugzendingen te stoppen. https://nos.nl/artikel/2472680-wehkamp-rekent-vanaf-nu-retourkosten-om-grote-stroom-terugzendingen-te-stoppen.
Post NL (2019). Retouren: Cruciaal voor online succes!. https://www.webwinkelvakdagen.nl/nl/programma/retouren-cruciaal-voor-online-succes-0
The Institute of Positive Fashion, The British Fashion Council, DHL & Roland Berger (2023). Solving Fashion's product returns: How to keep value in a closed-loop system. https://instituteofpositivefashion.com/Programmes-of-change/Solving-Fashion-Returns.
(Syndesmo, n.d.). Hoe visualiseer je een ton CO2?. https://www.syndesmo.nl/co2-visualiseren/
Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow, Topsector Logistiek en TNO (2019-2020). Get Rid of Returns 2019-2020. https://www.shoppingtomorrow.nl/nl/themas/logistics/delivery-distribution/get-rid-of-returns
GFK consumentenonderzoek, Shopping Tomorrow (2019). Shopping Tomorrow 2019 . https://www.shoppingtomorrow.nl/uploads/media/5dcb8a2c0af00/shopping-tomorrow-report-2019-05112019.pdf?token=/uploads/media/5dcb8a2c0af00/shopping-tomorrow-report-2019-05112019.pdf
Kuster, D. (2020). Wat is goed retourbeleid?. Picqer. https://picqer.com/nl/blog/goed-retourbeleid
Minnema, A. (2018). Onderzoek: Hoe beïnvloedt je retourneerbeleid je retouren?. Emerce. https://www.emerce.nl/research/onderzoek-hoe-benvloedt-retourneerbeleid-retouren
MyParcel. (2019). Het belang van een juiste afhandeling van retourzendingen. https://www.myparcel.nl/blog/tips-tricks/juiste-afhandeling-van-retourzendingen/
Van de Poel, J. (2023). Hoe verlaag je je retourpercentage: 7 tips. https://www.returnista.nl/blog/retourpercentage-verlagen-tips Toppan Digital Language. (n.d.). How the Fashion Industry is Embracing AR and VR. https://toppandigital.com/us/blog-usa/how-fashion-industry-embracing-ar-vr/
Comments